Rozporządzenie PKU 1/II/2022 ws. przepisów portowych w publicznych portach cywilnych Koribijskiego Ulenu

I. Przepisy ogólne

Art. 1 Przepisy portowe w publicznych portach handlowych są nazwane w dalszym ciągu zarządzenia w krótkości „przepisami portowymi”.

Art. 2 Publiczne porty handlowe służą do celów ruchu handlowego i obejmują wchodzące w ich skład obszary lądowe i wodne wraz ze znajdującymi się na nich urządzeniami, jak nabrzeża, falochrony, awanporty, budynki, magazyny, składy, ulice, tory kolejowe, przystanie, mosty lądownicze, dźwigi, promy itp.

Art. 3 Do obowiązków zarządu portu należy utrzymanie porządku i czystości w porcie, zapewnienie bezpieczeństwa osobom korzystającym z portu, przestrzeganie przepisów portowych oraz wydanych na ich podstawie instrukcji, zarządzeń szczegółowych i regulaminów portowych.

Art. 3a Niestosowanie się do poleceń i zarządzeń powoduje skierowanie sprawy do odpowiedniego organu sprawującego nadzór nad portem lub sądu odpowiedniej instancji.

Art. 3b Zwierzchni nadzór nad przestrzeganiem przepisów portowych, instrukcji itp., sprawuje straż portowa oraz zarząd portu.

Art. 4 Ochronę zewnętrzną terenu portowego, magazynów, placów i urządzeń portowych sprawuje straż portowa, zorganizowana, utrzymywana i umundurowana bądź zaopatrzona w oznaki służbowe przez zarząd portu.

II. Korzystanie z portów

Art. 4 Korzystanie z portu jest dozwolone w zasadzie wszystkim statkom.

Art. 4a W przypadkach niżej wyszczególnionych możliwe jest odmówienie zgody wejścia do portu lub wymagane jest zezwolenie zarządu portu na wejście i przebywanie w porcie, a mianowicie:

  1. dla wszystkich statków w razie braku wolnego miejsca w porcie;
  2. dla statków, którym grozi niebezpieczeństwo zatonięcia lub na których pokładzie powstał pożar;
  3. dla tych statków, które nie mają zamiaru ładowania lub wyładowywania;
  4. dla statków pasażerskich zamierzających korzystać z portów nie przystosowanych do ruchu pasażerskiego; zezwolenie może nastąpić pod warunkiem zgłoszenia wjazdu co najmniej na 24 godziny przedtem;
  5. dla statków posiadających niebezpieczny ładunek (tz. ładunki wybuchowe, samozapalne, łatwopalne, żrące, trujące i cuchnące;)
  6. dla statków nie odkażonych, na których wystąpiły choroby zakaźne lub istnieje podejrzenie wystąpienia takich chorób;
  7. dla statków, które ze względu na swoje głębokie zanurzenie mogą ulec uszkodzeniu lub mogą uszkodzić różne elementu portu.

Art. 5 W przypadkach gwałtownej burzy lub w razie innych ważnych przyczyn (katastrofalna woda) statki i tratwy mają prawo wejść do portu bez zezwolenia z wyjątkiem statków, wymienionych w Art.5a, pkt. 5,6 i 7.

Art. 6 Na polecenie zarządu portu kierownik statku obowiązany jest wyprowadzić z portu kierowany przez niego statek lub usunąć ładunek statku, jeżeli:

  1. organa wykonawcze zarządu portu stwierdziły, że statek wjechał bez uzyskania zezwolenia wymienionego w Art. 5a;
  2. ze względu na wzmożony ruch przeładunkowy brak jest miejsca w porcie, a statek załadowany lub wyładowany zamierza pozostać jeszcze w porcie bez uzasadnionej potrzeby;
  3. statek objęty został płomieniem albo grozi mu pożar lub wybuchła na nim choroba zakaźna;
  4. statkom lub ładunkom grozi zatonięcie.

Art. 7 Przy wejściu statku do portu kierownik statku lub pociągu holowniczego albo ich zastępcy obowiązani są zgłosić się niezwłocznie w biurze zarządu portu wraz z szyprami i wypełnić formularz meldunkowy.

Art. 8 Od obowiązku złożenia dokumentów, wskazanych w Art. 8, zwolnione są:

  1. statki państwowej administracji;
  2. statki uprawiające regularną komunikację pasażerską lub towarową, kursujące według urzędowo ogłoszonych rozkładów jazdy oraz korzystające z własnych przystani w porcie;
  3. statki rybackie, mające w porcie stałą przystań;
  4. statki ratownicze i pożarnicze używane do akcji w ramach swego przeznaczenia;
  5. statki przeznaczone wyłącznie do służby w porcie.

Art. 9 Każdy statek powinien zająć wskazane miejsce postoju i nie może zmieniać go bez zgody zarządu portu z wyjątkiem grożącego statkowi lub ładunkowi niebezpieczeństwa. Zarząd portu może w każdej chwili zarządzić zmianę miejsca postoju z ważnych powodów.

Art. 10 Dopuszczalne jest przydzielenie poszczególnym przedsiębiorstwom lub podmiotom stałych miejsc postoju lub zezwalanie na urządzenie własnych przystani lub urządzeń dla postoju oraz posiadanie własnej obsługi w porcie.

Art. 11 Statkom wiozącym ładunek niebezpieczny należy wyznaczyć miejsce, w którym podczas czynności ładunkowych nie będą zagrażały bezpieczeństwu innych statków i ładunków.

Art. 12 Statki wojskowe i służby bezpieczeństwa publicznego korzystają z pierwszeństwa przy przydziale miejsca postoju w przypadku gdy w porcie nie ma wyznaczonego miejsca postojowego dla tego typu jednostek. Zarząd portu wyznacza dla tych statków odpowiednie miejsce postoju niezwłocznie po otrzymaniu zawiadomienia o ich przybyciu i spowoduje, aby na oznaczony czas przybycia wyznaczone miejsce postoju było wolne.

Art. 13 Wejście na statki, stojące przy nabrzeżach i pomostach przystaniowych, powinno być bezpieczne i ułatwione przez schodnie osobowe, kładki, trapy itp. urządzenia, dostatecznie mocne i szerokie, zaopatrzone w poręcz lub linę przynajmniej z jednej strony.

III. Korzystanie z części lądowej portu

Art. 14 Osobom nie upoważnionym przebywanie w porcie oraz wstęp do urządzeń portowych jest zabroniony. Wyjątek stanowi ta część portu, która jest przeznaczona dla ruchu pasażerskiego.

Art. 15 Ruch pojazdów konnych i mechanicznych może odbywać się tylko na drogach, ulicach i placach przeznaczonych do ruchu kołowego. Pojazdy konne i mechaniczne mogą zatrzymywać się tylko w takich miejscach, w których nie tamują ruchu.

Art. 16 Ładowanie, wyładowywanie lub przeładowanie towarów odbywa się w miejscach na to przeznaczonych. Wykonywanie czynności ładunkowych w innych miejscach wymaga zgody zarządu portu. Czynności ładunkowe powinny rozpocząć się bezzwłocznie z chwilą przycumowania statku w wyznaczonym miejscu postoju.

Art. 17 Przed przystąpieniem do czynności ładunkowych należy sprawdzić, czy stan urządzeń służacych do przeładunku zapewnia w należyty sposób bezpieczeństwo zdrowia i życia pracujących.

Art. 17a Urządzeń portowych należy używać w sposób zapobiegający ich uszkodzeniu. O wszelkich szkodach, wyrządzonych przez statek lub tratwę, ładunek lub załogę, kierownik statku lub tratwy obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić zarząd portu.

Art. 18 Wszelkie ładunki mogą być składane tylko w magazynach lub na placach składowych, przeznaczonych do tego celu.

IV. Bezpieczeństwo portu.

Art. 19 W związku z ochroną terenu portowego przez zorganizowaną staż potową zabronione jest załogom cywilnych statków dokującym w porcie na posiadanie broni na terenie portu.

Art. 19a W przypadku posiadania broni przez załogę okrętu kierownik statku winien jest przekazać ją pod nadzór straży potowej do czasu opuszczenia portu kiedy to broń zostanie wydana kierownikowi statku nie wcześniej niż 2 godziny przed opuszczeniem portu przez jednostkę.

Art. 20 Wzbronione jest:

  1. przycumowywanie statków do znaków nawigacyjnych i sygnalizacyjnych;
  2. wchodzenie na statki osobom nie upoważnionym;
  3. kąpanie się i czyny naruszające porządek w porcie;
  4. puszczanie luzem zwierząt i ptactwa;
  5. zanieczyszczanie nabrzeży i wód portowych;
  6. palenie tytoniu w magazynach, składach, na rampach oraz na tych nabrzeżach i placach składowych, na których ustawiono tablice ostrzegające przed paleniem tytoniu;
  7. umieszczanie wszelkiego rodzaju reklam, naklejanie afiszów i plakatów poza miejscami na to przeznaczonymi;

Art.22 Rozporządzenie wchodzi w życie z chwilą ogłoszenia i podpisania.

/-/ Prezydent Koribjskiego Ulenu